شنبههای انقلاب به ایستگاه «رسانه ملی» رسید
سی و نهمین نشست شنبههای انقلاب با موضوع «صداوسیما» و با تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در این حوزه، امروز شنبه 22 آبان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این مراسم که در مرکز همایشهای بین المللی سازمان صدا و سیما برگزار شد، دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی در حوزه فنی و رسانههای نوین، سیما، پژوهش و امور استانها مورد بررسی قرار گرفت و با طرح رویکردها، نظریهپردازی و الگودهیهای رسانه ملی در این 4 دهه دستاوردهای رسانه ملی بیان شد.
خوداتکایی مهمترین دستآورد فنی رسانه ملی
در ابتدای این نشست رضا علیدادی معاون فنآوری و توسعه رسانه ملی ضمن تشریح دستاوردهای فنی گفت: در حوزه زیر ساختها سازمان صدا و سیما گستردگی و پیچیدگی فراوانی دارد. در دهه سوم انقلاب زیر ساختهای صدا و سیما کامل شد و در دهه چهارم ما نسل دیگری از فناوری را در ساختار جدید تکنولوژی و فناوری وارد مجموعه کردیم.
علیدادی خاطرنشان کرد: اکنون در دهه چهارم رشد و توسعه در بحث دیجیتال و اف.ام به پیشرفت های بزرگی رسیده ایم و در همه حوزههای فنی به خودکفایی رسیده ایم.
وی افزود: ما قبل از انقلاب تنها دو شبکه تلویزیونی داشتیم و اصلا شبکه استانی نداشتیم که طی این چهل سال، 33 شبکه استانی راه اندازی شد. در بحث پوشش نقطه فاقد پوشش به ندرت یافت میشود و الان وارد بستههای جدید دیجیتال شدهایم.
معاون فناوری و توسعه رسانه با بیان اینکه تا دو سال آینده به هوشمندسازی کامل دست پیدا میکنیم، ادامه داد: دستاوردهای اصلی رسانه ملی خوداتکایی اساسی و اشتغالزایی گسترده و توسعه جهشی است تا جائیکه تمام تجهیزات در حال حاضر در داخل تولید میشود.
علیدادی تاکید کرد: در حالیکه پیش از این در دهه هفتاد دکل ها هم از کانادا وارد میشد. امروز مانتورینگ های ما از چهار نقطه به 17 نقطه رسیده است. تا دو سال آینده هم به هوشمندسازی کامل میرسیم.
حفظ مرجعیت و صدور پیام انقلاب به خارج از مرزها
عبدالکریم خیامی مدیر طرح و برنامه معاونت سیما دومین سخنران این نشست بود. وی با اشاره به اینکه برخی کارشناسان کارکرد تلویزیون را صرفا سرگرم کننده می دانند، گفت: تهاجم رسانه ای دنیا علیه جمهوری اسلامی ایران در جهان بی نظیر است و اکنون 137 شبکه ماهواره ای فارسی زبان علیه نظام فعالیت میکنند که 44 شبکه آن فقط فیلم و سریال میسازند تا علیه نظام جوسازی کرده،مرجعیت رسانه را هدف بگیرد.
خیامی تاکید کرد: رسانه ملی اکنون پس از 4 دهه توانسته ضمن حفظ مرجعیت خود در داخل مخاطبانی خارج از مرزها داشته باشد. به لحاظ محتوایی بی انصافی است که تفاوت محتوایی سریال های پیش از انقلاب با پس از انقلاب را نادیده بگیریم چرا که رسانه ملی در حوزه خانواده، مفاهیم دینی و انقلابی و حتی مفاهیم ماورایی توانسته دست به الگوسازی بزند.
مدیر طرح و برنامه معاونت سیما خاطرنشان کرد: شبکه کودک با 90 درصد مخاطب فاصله چند برابری با دیگر شبکهها دارد، اما به آن اکتفا نشد و شبکه امید هم برای نوجوانان راه اندازی شد.
وی افزود: صدا وسیما نقش برجسته ای در جریان سازی روزها و مناسبت های خاص مانند روز مادر، اهدای عضو و نیکوکاری در ماه مبارک رمضان و بسیاری از مفاهیم مناسبتهای ملی داشته است.
خیامیگفت: تولید سریال تاریخی «هزاردستان» به کارگردانی زنده یاد علی حاتمی امروز ما را صاحب یکی از بزرگترین شهرک های تلویزیونی و سینمایی کرده است که با توانمندسازی آن و ایجاد لوکیشنهای پایدار قابل عرضه و رقابت در منطقه است و این بخشی از موج آفرینی اجتماعی در جامعه توسط رسانه ملی است.
نیازسنجی مخاطب، محور برنامههای رسانه ملی
در ادامه علی طلوعی رئیس مرکز تحقیقات رسانه ملی با اشاره به فعالیت های این مرکز در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامیگفت: محور برنامههای سازمان متناسب با نیازسنجی مخاطب بوده است و با توجه به متغیرهای تاثیرگذار و شاخص های پیمایشی نمودار مخاطبان تلویزیون و رادیو رشد داشته است.
وی افزود: در دهه اخیر تعداد بینندگان تلویزیون سیر خطی داشتهاند و این نشان میدهد با وجود شبکههای خارجی مخاطبان تلویزیون قابل توجه بودهاند.
رئیس مرکز تحقیقات، بررسی دستاوردهای 40 ساله و شبهه شناسی انقلاب اسلامی در آستانه چهل سالگی را از جمله محورهای فعالیتهای این مرکز دانست.
گسترش شبکههای استانی در چهل سال پس از انقلاب
سید عباس فاطمی مدیر سیمای استانهای امور استانها گفت: وقتی صحبت از انقلاب اسلامی میشود همه یاد تصاویری از شور و شوق انقلابی در شهرهای مختلف ایران میشوند.
وی افزود: در همه استانها انقلاب پرشور بوده است و ما تلاش داشتیم که آرشیو صدا و سیما را همیشه غنی نگه داریم.
مدیر سیمای استانها با اشاره به این نکته که با پیروزی انقلاب اسلامی 15 مرکز رادیویی و تلویزیونی استانی که صرفا انتشار تولیدات تهران را بر عهده داشتند گفت: اکنون 33 شبکه رادیویی و 33 شبکه تلویزیونی با هویت مستقل با قابلیت تولید و نشر متناسب با نیازهای محلی توسعه یافتهاند.
فاطمی در ادامه با اشاره به تولیدات سیما در دهه چهارم انقلاب بیان کرد: تعداد برنامههاییکه در سیمای استانها با محوریت آرمانهای انقلاب و دفاع مقدس تولید شده اند چشمگیرند و آثار تاریخی نیز سهم قابل توجهی داشتهاست.
وی افزود: سریال های «بانوی سردار»، «روایت ناتمام»، «ابوذر زمانه»، «شهید بهشتی» و... از جمله این آثار هستند که اکنون مراحل تولید را سپری میکنند.
مدیر سیمای استانها در پایان تاکید کرد: انقلاب ما فرهنگی بود و اگر ما درگیر جنگ هشت ساله نمیشدیم، در خیلی از حوزهها جلوتر بودیم. با این حال هشت سال دفاع مقدس سبب تقویت یگانهای نظامی ما شد و البته ما در جنگ نرم توانستیم قوی تر ظاهر شویم.